יום שלישי, 3 בפברואר 2009

כיצד כדאי להשקיע את כספי הפנסיה?

מבוגרים רבים נהנים מיתרת זכות כתוצאה משנים ארוכות של עבודה וחסכון או כתוצאה מקבלת כספי פנסיה / פיצויי פיטורין או פרישה.
לעיתים יש כספים פנויים בקרנות שונות או כספים המתקבלים ממכירת דירת מגורים גדולה ומעבר לדירה קטנה יותר.

היום, יותר מתמיד, יש להשקיע מחשבה כיצד להשקיע את הכספים העומדים לזכותינו. אם בעבר היו אפיקי השקעה שנחשבו לבטוחים או סולידים, היום כל אפיק השקה מסוכן או שמידת הסיכון הכרוכה בו לא ידועה.

אז מה עושים?

ראשית, נבחן את האפשרויות השונות להשקעה, את התשואה הצפויה מהן ואת מידת הסיכון בהן.

פקדון בבנק / כסף מזומן בבנק : פקדון כספי בבנק / תוכנית חסכון / פק"מ הינם למעשה הלוואה לבנק של כספים. הריבית המתקבלת היום נמוכה למדי - בין 0-2% לשנה בהתאם לבנק ולמבצעי השקעה שונים. מידת הסיכון נמוכה יחסית - וצפוי סיכון רק אם הבנק יקרוס כאשר לא ברור מה הגיבוי שתתן ממשלת ישראל לכספי הציבור ולתקרת הביטוח לכספים.

אג"ח ממשלתי אגרות חוב ממשלתיות / מק"מ הינם אפיקי ההשקעה הבטוחים ביותר ומניבים תשואה גבוהה משל פקדון בבנק אך עדיין בהתאם לריבית במשק - תשואה נמוכה מאוד. השקעה באג"ח לטווח ארוך מסוכנת - כל עליה בריבית בישראל תגרום להפסדי הון משמעותיים.

אג"ח קונצרני היום חלה תמורה בהתייחסות לאג"ח קונצרני - למי שאין יכולת לערוך בדיקה כלכלית על החברה אשר הנפיקה את האג"ח, לא יכול לדעת מה הסיכון, מה יכולת ההחזר של החברה ולכן השקעה באג"ח קונצרני מסוכנת ומתאימה רק לחלק קטן מההון הפנוי שלכם.

מניות השקעה במניות היום לא מומלצת למבוגרים מאחר ומימדי המיתון עדיין לא ידועים ולדעת הנהלת בלוג גיל הזהב אנו צפויים לתקופה לא קצרה של חוסר וודאות, קריסת חברות ודשדוש במחירים בבורסה. מי שאוהב סיכונים יכול להשקיע עד 10% מהתיק שלו במניות.

קרנות שונות השקעה בקרנות שקולה להשקעה במניות, אגרות חוב קונצרניות וממשלתיות ביחד עם ניהול לא הכי מוצלח והיסטוריה של כשלונות בהשגת תשואה עודפת על השוק. הסיכון הוא כמו של השוק והתשואה הצפויה נמוכה משל השוק. לא מומלץ.

נדל"ן לאחרונה בעלי עניין ואינטרסנטים מפיצים שמועות כאלו ואחרות על המצב בשוק הנדל"ן הישראלי. העולם כולו במיתון מתגבר ובירידות מחירים בשווקי הנדל"ן ובישראל עדיין אין ירידה משמעותית במחירים. השקעה בנדל"ן כרגע מסוכנת ולא מומלצת.

לסיכום: כל אפיקי ההשקעה מסוכנים אולם היום מתחדד ההבדל ברמות הסיכון השונות - השקעות סולידיות יחסית זוכות לתשואה השואפת לאפס ואילו השקעות מסוכנות יותר כגון אג"ח קונצרני זוכות לתשואה דו ספרתית ואף, במקרים מסויימים, לתשואה תלת ספרתית.

זההזמן לחכות ולראות כיצד המשבר הכלכלי יתפתח ואין לקחת סיכונים מיותרים

אין תגובות: