יום שישי, 21 בספטמבר 2012

נחירות בקרב קשישים

נחירה קלה ברוב המקרים מפריעה לבני-הזוג והמשפחה של הנוחר. אך במידה והנחירה הינה רצינית, מצב זה עלול להיות חמור מעבר לעבודה שהוא רק מפריע לאחרים.

נחירה נהית שכיחה ככל שחולף הזמן, כך שניתן להתייחס לנחירות בגיל מתקדם כנורמה מסויימת. עם זאת, נחירות בקרב קשישים קשורה פעמים רבות עם סיבוכים הנעים בין דכאון, שינויי אישיות עקב מחסור בשינה ולעיתים עליה בסיכון ללקות בשבץ מוחי.

מה גורם לנחירות?

נחירה הינה רעש הנגרם כאשר הרקמות במעברי האויר רוטטות. נחירות נפוצות יותר כאשר מעברי האוויר מוצרים. לרוב רקמות אלה לרוב קשות, אך עם הגיל ועקב גורמים נוספים, קשיחות זו נעלמת עם הזמן. מעבר האוויר. מעבר אוויר, במיוחד עם הוא מעורבל או תחת לחץ גבוה יוחתר מלחץ אוויר תחת תנאי הצרות דרכי אוויר, יגרום לרקמה רכה זו לרטוט. הענבל והחיך הרך הינן הרקמות שנוטות לרטוט באופן השכיח ביותר. אנשים הנוטים לנשום יותר דרך הפה נוטים לפתח נחירות יותר.

רוב האנשים נוחרים בשלב כלשהו בחייהם. ייתכן כי נחירות יתפתחו לאחר שתיית משקאות אלכוהוליים מרובה, או לאחר מספר ימים של מחלת השפעת. עם זאת, נחירה כרונית היא המצב שיש לבדוק אותו לעומק. מקרים אלה נגרמים לרוב לאחר:

· נשימה דרך הפה הנובעת מגודש באף או עקב חסימה חלקית עקב מחיצה מוסטת.

· שקדים מוגדלים

· שתיית אלכוהול מרובה

· שימוש בסמים לא חוקיים

· השמנה או השמנת יתר.

נחירה הינה גם מאפיין של מצב הנקרא "דום נשימה בשינה" (="obstructive sleep apnea"). (להרחבה באתר snoring)במקרים אלה, מעברי האוויר מוצרים באופן רציני ולעיצים נחסמים לחלוטין. לאחר החסימה הרצינית, עלול הנוחר להפסיק לנשום לחלוטין ולעיתים להתעורר פעמים רבות במשך הלילה עקב הפסקות שינה מרובות. מצב זה הינו מסוכן, במיוחד בקרב קשישים הסובלים ממחלות כגון מחלת לב איסכמית, מחלת ריאה חסימתית כרונית ואי-ספיקה לבבית. מחסור האוויר הנגרם כתוצאה מדום הנשימה בשילוב עם המצבים הקיימים הללו עלולים להוביל למצב של פטירה.

כיצד ניתן לטפל בנחירות?


אין טיפול מושלם לנחירות. ייתכן מאוד כי אדם לא יידע בכלל שהוא נוחר אלמלא מישהו העיר לו על כך. ישנם מספר שיטות טיפול שמרניות שעלולות להקל על נחירות (ובכך על בן-הזוג או משפחה):

- שינה על כריות ארוגנומטריות המיועדות לספק תמיכה לצוואר וראש כך שהנחירות תופחתנה.

- הורדת משקל, במיוחד בקרב אנשים עם השמנה או השמנת יתר.

- טיפול בהצרות במעברי האוויר כגון מחיצה מוסטת או גודש באף, העלולות להיות סימן של מחלה שיש לטפל בה.

- הפחתה בכמות שתיית האלכוהול.

- הגבלת כמות כדורי השינה ומשככי כאבים שניטלים לפני השינה

- חיבור בלילה למסכת CPAP, המעבירה אוויר בלחץ לתוך מעברי האוויר ובכך לא תגרם הפסקת נשימה.

- בנוסף, ישנן מספר שיטות ניתוחיות בהן ניתן לנקוט, אך יש להתייעץ עם רופא מומחה לפני.

אין תגובות: