יום שבת, 14 באפריל 2012

חוקי הגנה על קשישים

קשישים, בני גיל הזהב, הם ציבור גדול מאוד שמאופיין במגוון רחב של מצבים בריאותיים, נפשיים, כלכליים וחברתיים רבים ובמקרים רבים זהו ציבור שזקוק לתמיכה והגנה מצד גורמים שונים – ממשלתיים, פרטיים וכמובן תמיכה וסיוע משפחתיים. בשנים האחרונות בעיקר נפוצות הידיעות על התעללות בקשישים או בעיות כלכליות קשות של קשישים והיחס הקר והמנוכר שמעניקה המדינה לציבור חשוב זה שרובו אנשים שחיים בישראל שנים רבות, עבדו בה ושילמו מיסים כל חייהם.

חוקי הגנה על קשישים נועדו הם חוקים אשר מתייחסים ישירות לציבור הקשישים בישראל או חוקים כלליים אשר מזכירים או שהם פשוט רלבנטיים מבחינת הגדרותיהם לציבור זה. חוקי הגנה על קשישים יכולים לנגוע בהיבטי הגנה פיזית, הגנה כלכלית, הגנה חברתית, תעסוקתית ועוד נושאים והיבטים שבהם עשויה להיווצר פגיעה כלשהי.

חוק האזרחים הוותיקים
מן הסתם זהו החוק הראשון שעולה מבחינת חוקי הגנה על קשישים, החוק מ-1989 נוגע להיבט הכלכלי של ציבור הקשישים. ההטבות שחוק האזרחים הותיקים מקנה הן הנחה בתחבורה ציבורית, הנחה בארנונה, אגרת טלוויזיה, עלות כניסה מופחתת לאתרי תיירות שונים ומופעי תרבות, הנחות על תרופות ושירותים רפואיים ועוד.

חוק הגנה על חוסים
זוהי דוגמא של חוקי הגנה על קשישים וחוק שאינו נוגע בלעדית רק לקשישים, אך בעיקר עבורם כפי שיוסבר מיד , החוק הוא חדש יחסית וקיים משנת 1996 בלבד. החוק מגן על אנשים שהוגדרו כחוסים באופן רשמי ושאינם מסוגלים לנהל אורח חיים עצמאי, מכאן שרוב נתמכי החוק הם קשישים שנמצאים במצבים סיעודיים וכדומה. החוק קובע כי כל אדם שאחראי לטיפול בקשיש חייב לספק טיפול ושירות שזה ואי מתן טיפול עלול לגרור ענישה פלילית. החוק קובע חובת דיווח במקרי חדש להתעללות בחוסים וכמו כן מאפשר לפקידי סעד לכפות טיפולים שונים אפילו נגד רצון החוסה.

חוק כשרות משפטית ואפוטרופסות
חוק הגנה על קשישים שנועד לספק הגנה וסיוע לקשישים שאינם יכולים יותר לדאוג לענייניהם המשפטיים או עניינים פרטיים אחרים, החוק מגן על הקשישים מפני התעללות כלשהי, היבטים כלכליים כגון ניצול, גניבה וכדומה. עיקר הפיקוח על חוק זה הוא בידי "השירות לזקן" שמפעיל פקידי סעד שקובעים מי יהיה אפוטרופוס חוקי וכשר לקשיש ספציפי.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה
רובם של חוקי הגנה על קשישים נוגעים לקשישים שנמצאים במצב בריאותי/נפשי בעייתי, אך חוק זה נוגע לקשישים שרוצים להישאר במעגל העבודה למרות שעברו את גיל הפרישה. החוק, שאינו נוגע רק לקשישים, קובע כי אסורה אפליה בהעסקת עובדים על רקע של גיל המועמד או העובד וכן אסורה אפליה בתנאי העסקתו.

חוק מניעת אלימות במשפחה
החוק מ-1991 נועד להגן על קשישים מפני התעללות פיזית, בעיקר על ידי בני משפחה. החוק מקנה לשירותי הרווחה והחוק להרחיק בני משפחה מתעללים מהבית או מסביבת הקשיש. בנוסף קיים חוק הגנה על קשישים שמאפשר הוצאת צו הרחקה גם למי שאינו קרוב משפחה.

חוק הפיקוח על המעונות
למרות שמקובל לחשוב שחוק זה נוגע רק למעונות ילדים הוא רלבנטי גם עבור מוסדות לקשישים. החוק קובע כי כל מוסד טיפולי לקשישים - בית אבות לתשושים ולעצמאים חייב רישיון של משרד הרווחה ועליו לעמוד בסטנדרטים קבועים של רמת טיפול ומתקנים.

חוק זכויות החולה
בהתייחסות החוק לקשישים נקבעות נורמות וכללים לגבי מתן טיפול רפואי לקשישים – עצמאיים או תחת אפוטרופוס אחר.

חוק ביטוח לאומי
כל אזרח בוגר משלם דמי ביטוח לאומי וקשישים זכאים לקצבת זקנה מהביטוח הלאומי – ללא קשר לחסכונות, פנסיה, קופת גמל וכדומה.

אין תגובות: