יום שני, 8 בפברואר 2010

קשישים מבצעים השקעות גרועות

מחקר חדש שבוצע באוניברסיטת סטנפורד ניתח את פעילות ההשקעה של צעירים ביחס למבוגרים. תוצאות המחקר מראות כי ככל שהמשקיע מזדקן הוא מבצע השקעות גרועות יותר בבורסה. מחקר זה מתייחס למשקיעים פרטיים ולא לברוקרים מקצועיים.

החוקרים מצאו כי למבוגרים יש נטיה לבצע טעויות בשיקול הדעת כאשר הם בוחרים מניות להשקעה בבורסה כתוצאה מכשל קוגניטיבי בניתוח האפשרויות.

למעשה , לדעת החוקרים, ככל שהמשקיע מבוגר יותר כך הסיכוי שיטעה בביצוע השקעה טובה גדול יותר - מבוגרים מרוויחים פחות כסף מצעירים.

הבעיה נובעת מקושי בביצוע הערכה השוואתית של נתונים אשר אינה קשורה לבעית זיכרון - הדמיה שבוצעה בעזרת מכשירי MRI הראתה כי קיימת פעילות יתר באזור Nucleus Accumbens - אשר פוגעת ביכולת הריכוז.

מבוגרים וצעירים לוקחים סיכונים במידה שווה אולם המבוגרים נטו לבחור מניות ואפיקי השקעה אחרים בעלי ביצועים גרועים יותר וכן לקחו החלטה על בסיס נתונים חלקיים במידה רבה יותר מהצעירים.

מחקר זה מבוסס על הנחות שונות שלא בהכרח נכונות לישראל - אולם אולי כדאי לאמץ את מסקנותיו ולבצע פחות השקעות עצמאיות בגיל המבוגר - כלומר במקום להשקיע באופן ישיר בבורסה - במניות, אגרות חוב או אופציות, להשקיע באמצעות קרנות נאמנות, מנהלי השקעות וכדומה.

אין תגובות: