יום שלישי, 23 בדצמבר 2008

דרוג בתי אבות

משרד הבריאות האמריקאי ערך בדיקה מקיפה של 16,000 בתי אבות בארצות הברית ופרסם מדריך בתי אבות אשר דירג כל בית אבות בהתאם לקריטריונים שונים בסקלה של כוכב אחד עד חמישה כוכבים - בסגנון מדריך מישלן למסעדות.

בתי אבות טובים קיבלו ציון של 5 כוכבים בעוד בתי האבות הגרועים ביותר קיבלו כוכב אחד בלבד.

איכות בית אבות נקבעה לפי בדיקה שנערכה לגבי שעות הטיפול הסיעודי לכל דייר, תלונות שהוגשו נגד המוסד, השיעור מהדיירים שפיתחו פצע לחץ ועוד.

האם יש מקום לערוך דרוג דומה של בתי אבות גם בישראל?
בתי אבות מעניקים טיפול ושירות מורכבים ואיכות בית אבות נקבעת משקלול מרכיבים רבים בינהם - רמת המבנה, גודל ואיבזור החדרים, מספר דיירים בחדר, מקצועיות הצוות המטפל, נסיון העובדים וההנהלה, איכות הטיפול הסיעודי - רפואי, איכות המזון, היחס של הצוות לדיירים, כמות ואיכות הפעילויות במקום, האווירה בבית האבות ועוד.

חלק גדול ממרכיבים אלו קשה להעריך ולכן מנסים בדרך עקיפה לקבל מושג - כאשר הטיפול הסיעודי טוב שיעור הדיירים אשר מפתחים פצעי לחץ נמוך. אם היחס של הצוות טוב והטיפול מקצועי - שיעור התלונות נגד המוסד נמוך.

בישראל קיימים שני סוגי מוסדות - בתי אבות - בית אבות עם רשיון הפעלה ובית אבות פירטי. בתי אבות פירטיים אינם עומדים בשום תקן או פיקוח ומעניקים שירות אשר עלול לפגוע בקשיש. לעומת זאת, כל מוסד אשר קיבל רשיון הפעלה של משרד הבריאות או משרד העבודה והרווחה עובר ביקורות שוטפות ומופעל בהתאם לדרישות החוק בישראל.

כל עוד לא יהיה דירוג איכותי לגבי רמת השירותים בבתי אבות, נסו לקבל המלצות ממכרים, שאלו בני משפחה של קשישים השוהים בבתי אבות ובקרו מספר רב של פעמים במקום לפני שאתם מקבלים החלטה.

יום רביעי, 17 בדצמבר 2008

איך להיערך למשבר הכלכלי?

המשבר הכלכלי הנוכחי נחשב לאחד מהמשברים הקשים ביותר אם לא הקשה מהם במאה האחרונה. כפי שנראה היום, משבר זה עדיין לא הגיע לשיאו ומידי יום מתפרסמות ידיעות חדשות על חברות שקורסות, בעיות וצרות.

בני גיל הזהב חייבים להיערך למשבר על מנת להתמודד טוב יותר עם השלכותיו ולהיות מוכנים לכל תרחיש על מנת לשמור על איכות חיים ולמנוע פגיעה נוספת.

חסכונות, השקעות, קרנות פנסיה ואחזקות במניות ובאגרות חוב נפגעו קשות. מומחים רבים טוענים כי מי שיוצא היום מהבורסה עושה טעות ומי שפודה קופות גמל יכול להפסיד הרבה כסף אך, אותם המומחים, ייעצו להשקיע כספים באותן קרנות.
הבורסה יכולה עדיין לרדת באחוזים ניכרים ולגרום לפגיעה נוספת בחסכונות. גם השארת ההשקעה במבנה הנוכחי הינה הימור כמו יציאה מההשקעה ולכן יש לשקול היטב ולקבל ייעוץ מקצועי לגבי אפשרויות הסיכון אותם אתם יכולים לקחת.

קשישים הנסמכים על ארגוני סיוע, עמותות וקרנות שונות יכולים לגלות בקרוב כי ארגונים אלו נסגרו או צמצמו משמעותית את היקף הסיוע אותו הן יכולים לתת.

גם מי שמפיק הכנסה מהשכרת דירה או נכס נדל"ן אחר יכול להפגע פעמיים - פעם ראשונה מירידה בסכומי שכר הדירה המתקבלים עבור הנכס ובקשיי תשלום של השוכרים והן בקשיים במציאת שוכר וזמן ארוך יותר בו הנכס יעמוד ריק.
לפיכך מומלץ להתפשר במידה מסויימת בשכר הדירה אם מוצאים דייר טוב המוכן להתחייב לתקופה ארוכה.

בפוסט הבא נדון בהיבטים נוספים של המשבר - צריכה ואפשרויות סיוע שונות

יום שבת, 6 בדצמבר 2008

סיעודי מורכב - סיעודי רפואי

במקרים רבים אנשים מבוגרים וקשישים נאלצים לשהות בבית חולים סיעודי רפואי - (בית אבות סיעודי מורכב). לעיתים באופן קבוע ולעיתים שהות זמנית לשיקום אחרי אישפוז בבית חולים, מחלה, החלמה או טיפול בפצעי לחץ.

מחלקה סיעודית רפואית נחשבת לבית חולים לכל דבר - הן מבחינת הרשיון הדרוש, תקנים ואופי הטיפול. ההבדל מבית חולים הוא אופי האוכלוסיה וזמן השהות. בית חולים קולט אוכלוסיה בת כל גיל לטיפול מיידי זמני ואילו מחלקה סיעודית מורכבת קולטת קשישים לשהות ארוכה.

השהות במוסד בית חולים סיעודי מורכב או סיעודי רפואי ממומנת על ידי קופת חולים בהשתפות מינימלית של הקשיש (פחות מ-100 ש"ח ליום) - במידה וקיים ביטוח משלים קיימים הסדרים מיטיבים בכל הקופות.

לצערנו, במספר מקרים נתקלנו לאחרונה ברמת שירות ירודה ביותר - הקשישים שוכבים שעות במיטה בלי שניגש אליהם איש, הצוות המקום עוסק בעיסוקיו מבלי להתייחס למטופלים ולבני משפחותיהם.

בשלב זה לא נציין שמות מקומות אולם אם בן משפחה נמצא באחד ממוסדות הסיעודי מורכב, בקרו אותו בשעות שונות של היום ושימו לב לטיפול אותו הוא מקבל.

יום רביעי, 3 בדצמבר 2008

נמכר הבית ברמת השרון - דיור מוגן

חברת גמול השקעות מכרה את אחזקותיה בחברת מג'יק פיוצ'ר (40% ממניות החברה) אשר מחזיקה בבית דיור מוגן ברמת השרון - בית אשר בנייתו הסתיימה בשנת 2007. גמול השקעות מדווחת על הפסדים רבים וכנראה מכרה את בית הדיור המוגן ל מנת להזרים מעט מזומנים לקופתה המדולדלת.
חברת גמול הייתה שותפה בפרויקט זה עם קבוצת אדמוב קירשנבאום אשר עוסקת ביזמות ובהקמת פרויקטים נדלניים
וקבוצת נאותים בבעלות בוריס לוין העוסקת בתפעול בתים ומוסדות לגיל הזהב אשר להם גם מכרה את אחזקותיה.
הבית ברמת השרון כולל כ-200 יחידות דיור בגדלים שונים - החל מדירות שני חדרים, שנים וחתי חדרם, שלושה חדרים, דירות גן, ודירות פנטהאוס.
לכל הדירות איבזור ברמה גבוהה והשטחים הציבוריים כוללים בריכת שחיה גדולה וג'קוזי הפתוחים לגינה רחבת ידיים, חדרי פעילויות, מועדון הכושר, חדר ההתעמלות, חדרי טיפולי ספא, חדרי חוגים, ספריה, חדר אינטרנט, בית כנסת וכיתות לימוד.
כמו כן במקום מופעלת מחלקה סיעודית.