יום שלישי, 23 בדצמבר 2008

דרוג בתי אבות

משרד הבריאות האמריקאי ערך בדיקה מקיפה של 16,000 בתי אבות בארצות הברית ופרסם מדריך בתי אבות אשר דירג כל בית אבות בהתאם לקריטריונים שונים בסקלה של כוכב אחד עד חמישה כוכבים - בסגנון מדריך מישלן למסעדות.

בתי אבות טובים קיבלו ציון של 5 כוכבים בעוד בתי האבות הגרועים ביותר קיבלו כוכב אחד בלבד.

איכות בית אבות נקבעה לפי בדיקה שנערכה לגבי שעות הטיפול הסיעודי לכל דייר, תלונות שהוגשו נגד המוסד, השיעור מהדיירים שפיתחו פצע לחץ ועוד.

האם יש מקום לערוך דרוג דומה של בתי אבות גם בישראל?
בתי אבות מעניקים טיפול ושירות מורכבים ואיכות בית אבות נקבעת משקלול מרכיבים רבים בינהם - רמת המבנה, גודל ואיבזור החדרים, מספר דיירים בחדר, מקצועיות הצוות המטפל, נסיון העובדים וההנהלה, איכות הטיפול הסיעודי - רפואי, איכות המזון, היחס של הצוות לדיירים, כמות ואיכות הפעילויות במקום, האווירה בבית האבות ועוד.

חלק גדול ממרכיבים אלו קשה להעריך ולכן מנסים בדרך עקיפה לקבל מושג - כאשר הטיפול הסיעודי טוב שיעור הדיירים אשר מפתחים פצעי לחץ נמוך. אם היחס של הצוות טוב והטיפול מקצועי - שיעור התלונות נגד המוסד נמוך.

בישראל קיימים שני סוגי מוסדות - בתי אבות - בית אבות עם רשיון הפעלה ובית אבות פירטי. בתי אבות פירטיים אינם עומדים בשום תקן או פיקוח ומעניקים שירות אשר עלול לפגוע בקשיש. לעומת זאת, כל מוסד אשר קיבל רשיון הפעלה של משרד הבריאות או משרד העבודה והרווחה עובר ביקורות שוטפות ומופעל בהתאם לדרישות החוק בישראל.

כל עוד לא יהיה דירוג איכותי לגבי רמת השירותים בבתי אבות, נסו לקבל המלצות ממכרים, שאלו בני משפחה של קשישים השוהים בבתי אבות ובקרו מספר רב של פעמים במקום לפני שאתם מקבלים החלטה.

אין תגובות: