יום שישי, 16 בנובמבר 2012

דום נשימה בשינה – הסיכונים הבריאותיים

דום נשימה בשינה – מה זה ומהם הסיכונים הבריאותיים הקשורים במצב זה?
דום שינה בנשימה  (באנגלית- Obstructive Sleep Apnea) הינו מצב בו זרימת האוויר נפסקת או פוחתת במהלך הנשימה בזמן השינה עקב היצרות של דרכי האוויר המוצרים או חסומים לחלוטין.

 מבוגרים רבים סובלים, גם בלי שהם יודעים מתופעה זו אשר עלולה להוות סיכון בריאותי משמעותי.

מה הם הגורמים לדום שינה בנשימה?


כלל השרירים בגופינו נהיים רפויים יותר בזמן השינה. עובדה זו כוללת את השרירים השומרים על מעברי האוויר שלנו פתוחים ובכך מתאפשרת זרימת אוויר ישירה לתוך קנה הנשימה והריאות. במצב רגיל, החלק העליון של הגרון נשאר פתוח כדי לאפשר לאוויר לזרום דרכו. עם זאת, לחלק מהאוכלוסיה ישנה היצרות באזור זה. כאשר השרירים באזור זה נרפים, הם חוסמים את זרימת האוויר ועלולים לגרום להתקפים של הפסקת נשימה הנמשכים לרוב ל10 שניות. הנחירות בקרב אנשים אלה נגרמות עקב הצרות דרכי האוויר והאוויר המעורבל המנסה בכל זאת לעבור שם.

ישנם גורמים התורמים להתפתחות דום שינה בשינה עקב נטיה מוגברת לחסימת מעבר האוויר. אלה כוללים:

•    לסת תחתונה שקצרה יותר ביחס ללסת העליונה.
•    שינויים בצורת החיך או קנה האוויר הגורמים  להצרות בדרכי האוויר או להיות בעלי נטייה להחסם במהלך השינה.
•    שקדים ואדנואידים מוגדלים העלולים לחסום את דרכי האוויר בילדים.
•    לשון גדולה, עלולה ליפול אחורה ולחסום את דרכי האוויר.
•    השמנת יתר.
•    מידת צווארון גדולה.

יש לציין כי שינה על הגב מגבירה את תדירות ארועי הפסקות הנשימה. אדם הסובל מדום נשימה בשינה פעמים רבות אינו מודע להפסקות הנשימה במהלך השינה. פעמים רבות בני משפחה הם אלה השמים לב להפסקות הנשימה.

 אנשים הסובלים מדום נשימה בשינה לרוב מתחילים לנחור בצורה מסיבית מייד עם ההרדמות. הנחירות נוטות להתגבר ולאחר זמן מה הנחירה מופסקת ומוחלפת בתקופה שקטה ארוכה יחסית של כמה שניות טובות בהן אין נשימה כלל. לאחר מכן, הסובל מדום נשימה בשינה מנסה להכניס אוויר בצורה של נחירה ארוכה ושאיפת אוויר גדולה, ובשלב זה החולה מתעורר בניסיון לנסום. תמונה זו חוזרת על עצמה מספר רב של פעמים. יש המדברים על ארועי הפסקת שינה של עד 200-300 פעמים בלילה אחד.

לאחר הפסקות הנשימה בלילה האדם יתעורר ויחוש חוסר מנוחה וישנוניות במהלך היום. בנוסף הוא עלול להיות קצר-סבלנות, רגיז, עלול להרדם במהלך נהיגה, יפתח כאבי ראש שאינם חולפים בקלות או שקשה לטפל בהם. בנוסף, חולים אלה עלולים לפתח סכנות בריאותיות רציניות יותר המשפיעות על אורך ואיכות חיים, וכוללות:

•    דכאון וחרדות המתגברים ככל שחולף הזמן.
•    התנהגות היפראקטיבית, במיוחד בקרב ילדים
•    נפיחות ברגליים
•    מחלות הקשורות בלב- חולים הסובלים מדום נשימה בשינה נמצאים בקבוצת סיכון לפתח יתר לחץ-דם, 

מחלות כלי דם כגון אוטם בשריר הלב, הפרעות קצב לב, שבץ מוחי וכדומה. כל זה כחלק ממנגנון העמסת יתר על מערכות הנשימה והלב עקב הפסקת השינה במהלך השינה.

אין תגובות: