יום ראשון, 25 במאי 2008

קשישים במצב סיעודי מורכב - דוח המבקר


מבקן המדינה בדק את מצבם של קשישים אשר מצבם התיפקודי מוגדר כסיעודי מורכב.
למי שלא יודע, חולה במצב סיעודי מורכב הוא אדם אשר זקוק בנוסף לעזרה בפעולות היומיומיות גם להאכלה באמצעות זונדה, לקבלת עירויים קבועים או להתערבויות רפואיות קבועות אחרות.

האחריות לטיפול בקשיש במצב סיעודי מורכב חלה על קופות החולים. עלות הטיפול בקשיש במצב כזה גבוהה מאחר והקשיש זקוק לסיעוד ולטיפול רפואי צמוד. במידה והקשיש אינו מואכל בזונדה, מצבו יוגדר סיעודי - ואז האחריות עליו חלה על משרד הבריאות.

לקופות החולים קיים אינטרס שמצבו של הקשיש לא יוגדר כסיעודי מורכב מאחר כי אז האחריות לטיפול בו חלה עליהם. אין זה נדיר שנציגי קופות החולים מפעילים לחץ על מנת שהקשיש יוגדר כסיעודי ובכך קופת החולים תמנע מהטיפול בקשיש. גם מצב הפוך יתכן - בני המשפחה לוחצים להמשיך להאכיל את הקשיש בזונדה על מנת שמצבו התפקודי יוגדר כסיעודי מורכב וכך עלות הטיפול בו תהיה על קופת החולים ולא עליהם.

האחריות לטיפול או לעלות השהייה של קשישים במוסדות משתנה בהתאם למצבו התפקודי:

מצב תפקודי מוסד מתאים גוף מממן
עצמאי בית/בית אבות/דיור מוגן הקשיש עצמו ובני משפחתו
תשוש בית/ בית אבות בבית ניתן להיעזר בחוק סיעוד, בבית אבות - משרד הרווחה
סיעודי בית אבות סיעודי -בית חולים סיעודי בני המשפחה או משרד הבריאות
סיעודי מורכב מחלקה סיעודית מורכבת קופת החולים

יום רביעי, 7 במאי 2008

האם עדיף בית אבות ציבורי על בית אבות פרטי?

לאחרונה פורסם דוח שנתי של האגף לגריאטריה במשרד הבריאות בו נבחן מצבם של בתי אבות סיעודיים על סמך ביקורות שנערבו בבתי האבות השונים בשנת 2006.

מסקנות הדוח הינן שקיימים ליקויים רבים יותר בבתי אבות פרטיים לעומת בתי אבות במגזר הציבורי.
מסקנה זו שגויה מאחר והיא מבוססת על מספר קטן ביותר של בדיקות - 59 ביקורות שנערכו בבתי אבות פרטיים ו-21 ביקורות בבתי אבות סיעודיים ציבוריים.

יש להדגיש שמשרד הבריאות עורך ביקורות בבתי אבות סיעודיים בלבד (לרבות - בתי אבות לתשושי נפש) ודוח זה אינו מתייחס לבתי אבות לקשישים עצמאיים או תשושים אשר לגביהם נערכות ביקורות של משרד העבודה והרווחה.

משיחות שערכנו עם מספר מנהלי בתי אבות עלתה שאלה לגבי היקף הביקורת ורמת ההקפדה השונה בין בית אבות פרטי ובין בית אבות ציבורי - כאשר בבית אבות ציבורי יתכן שקיימת הקפדה פחותה המובילה לפחות ליקויים בדוח הביקורת.

לאור ההפחתה בתשלום המשולם על ידי משרד הבריאות עבור קוד סיעודי, צפוייה ירידה נוספת ומשמעותית באיכות הטיפול ואף לקריסת מספר בתי אבות אשר יווכחו לדעת כי הם מפסידים כסף ואינם מסוגלים להמשיך ולפעול (למשל, סגירת בית אבות סיעודי של רשת משען ברעננה עקב גרעונות כבדים).