יום ראשון, 26 בפברואר 2012

טיפול בורידים בולטים - דליות

תופעה מוכרת ושכיחה באוכלוסייה בעיקר אצל נשים מבוגרות הנה הופעה של ורידים בולטים ברגלים - דליות, תופעה שאינה אסתטית בדרך כלל ואף עלולה להחמיר ולפתח תופעות נלוות כגון עייפות ותשישות ברגליים, עור דק ובעל צבע שונה, נפיחות ברגליים וכאבים שונים.

דליות נגרמות בעיקר עקב השמנה, גנטיקה, לידה, עמידה ממושכת על הרגליים ברוב שעות היום ושרירי רגליים חלשים. כל אלה משפעים על השסתומים בורידים ובכך מונעים את הזרימה התקינה של הדם מהרגלים דרך הורידים חזרה ללב. כיום לאחר שנות מחקר וניסויים ישנם מגוון פתרונות וחשוב לפנות למומחים ולא להתעלם מהתופעה כיוון שזו עלולה להחמיר עם הזמן ולא בהכרח להשתפר ללא טיפול מתאים. להרחבה ולמידע מורחב - אתר דליות ברגליים

טיפול והעלמת דליות

מטרת הטיפול היא הוצאה של הורידים שהשסתומים אינם פועלים בהם כראוי. בעבר הטיפול היה מצריך הרדמה מלאה וניתוח כדי להוציא את הורידים הללו. במהלך הניתוח ביצעו חתכים מעל הדליות הנפוחות והוציאו אותן. ההחלמה הייתה ארוכה והטיפול לא היה נעים במיוחד. עדיין משתמשים בטיפול זה בבעיות והתקדמות שונה של התופעה אך כיום השיטות הן יותר מגוונות ומדורגות לפי חומרת המצב, זמן האבחון והעדפת המטופל. באופן כללי לרוב לא יבוצע טיפול זה כיוון שהוא רק במצב ששאר הטיפולים פחות אפקטיביים.

טיפול שמרני בורידים בולטים

ישנו טיפול שמרני שמטרתו להימנע מהוצאה של הורידים ולמנוע החמרה של המצב. בטיפול זה המטופלים מתבקשים להימנע מישיבה ממושכת מהבוקר ועמידה רוב שעות היום, כמו כן מותאמים למטופלים גרביים אלסטיות בחוזק מתאים כדי למונע את ההחמרה של תופעת הורידים הנפוחים.

טיפולים נוספים

טיפול נוסף הוא טיפול מטרש (סקלרותרפי), בטיפול זה מזריקים חומר מטרש לורידים ובכך הוא סותם אותם. כל הורידים הנגועים מצטמקים ובעצם נעלמים. היתרון הגדול בטיפול זה הוא העבודה שהוא מטפל בצורה יסודית בבעיה של הורידים גם אלה הלא בולטים שיש להם בעיה עם השסתומים וגם אלה שלא רואים אותם אך מצויה בהם הבעיה. הטיפול הוא קצר, ללא הרדמה וללא חתכים. לרוב הוא מצליח והמטופל ממשיך בחייו כרגיל ללא הבעיה.

טיפול בלייזר בדליות

ישנו גם טיפול בלייזר שסותם ומצמק את הורידים עד להיעלמותם. הטיפול קצר ומטפל בצורה טובה בבעיה. החיסרון של שיטה זו הוא העובדה שטיפול תלוי בעומק וגודל הנימים. הטיפול עצמו טוב ולא לוקח הרבה זמן גם מבחינת תקופת ההחלמה. לרוב המטופלים בלייזר אינם סובלים מתופעות נוספות כגון נפיחות, חולשה ברגליים ופצעים שמסרבים להחלים. הטיפול כאמור לא כולל הרדמה ואינו מסוכן למטופל. מידע נוסף: טיפול בלייזר בורידים בולטים

בכל מקרה כל צורת טיפול בדליות / ורידים בולטים דורשת אבחון של רופא. הטיפול תלוי בהתקדמות התופעה, גיל המטופל ובעיות אחרות. אצל חלק מהמטופלים מדובר יותר בבעיה קוסמטית מאשר בעיה פרקטית של נפיחות וחולשה ברגליים (החמרה של המצב מביאה לעור רגיש לפציעות וחוסר החלמתן). משמע שאופן הטיפול שונה ממטופל למטופל בהתאם למצבו. חשוב מאוד לא להזניח את התופעה כי הנה יכולה להתפתח למצבים חמורים יותר שהטיפול בהם יותר קשה והסיכוי להחלים בצורה מלאה קטן יותר.