יום חמישי, 24 ביוני 2010

קשישים ונהיגה - מתי קשישים צריכים להפסיק לנהוג?

האדם מגיע לשיאו בשנות העשרים לחייו למגיל זה מתחילה הדרדרות איטית ביכולת הגופנית, במהירות התגובות ובגיל הזקנה מתעוררת השאלה לגבי יכולתו של הקשיש להמשיך לנהוג מבלי מסכן את עצמו או את הסביבה.

מחלות רבות פוגעות ביכולת הנהיגה של מבוגרים - ירידה בראיה וקטרקט, דמנציה או אלצהיימר, מחלות אחרות אשר מחייבות נטילת תרופות אשר גורמות לעייפות ומשפיעות על היכולת לנהוג.

מלבד תופעות הלוואי של מחלות כל אדם מתפקד בצורה אחרת - יש כאלו שבגיל 60 כבר מתקשים בתפקוד עצמאי ואחרים בגיל 85 ואף 90 פעילים, נמרצים ומסוגלים לבצע פעולות רבות לרבות לנהוג.

יש לציין שמשרד התחבורה מחייב מבוגרים לבצע בדיקה תקופתית וכן על רופא המשפחה לדווח במקרים כאשר מחלות שונות אינן מאפשרות המשך נהיגה.

יחד עם זאת באחריות בני המשפחה לבחון ולשים לב לנהיגה לא אחראית, חוסר יכולת לנהוג בבטחה ולדווח לרשויות על מקרים כאלו למרות הפגיעה (לכאורה) בבן המשפחה - האחריות היא כלפי בן המשפחה המבוגר והן כלפי שאר הנהגים והולכי הרגל.

נהגים מבוגרים מעורבים בתאונות דרכים בעשרות ואפילו במאות אחרוזים יותר משאר האוכלוסיה - נהיגה היא פעולה מורכבת אשר ומגיל מסויים, וכאשר קיימת ירידה תפקודית או קוגניטיבית, כבר לא ניתן לבצעה.

יש לכם בן משפחה קשיש אשר נוהג? קחו אחריות

יום שני, 7 ביוני 2010

גורמי המוות - דוח של משרד הבריאות

משרד הבריאות פרסם לאחרונה דוח מקיף הבוחן את סיבות המוות בשנים האחרונות.

דוח זה מסכם נתונים שנאספו בין השנין 1998-2007 וממנו עולה כי גורמי המוות המובילים והגורמים לכ-60% מכל מקרי המוות בישראל הם מחלות לב, סרטן, מחלות כלי דם במוח, סוכרת ומחלת כליות.

בשנים האחרונות ניכרת ירידה במוות כתוצאה מסרטן ועליה במוות כתוצאה ממחלות כליה. נתון מעניין נוסף הוא כי שיעור התמותה של גברים כתוצאה מתאונות גבוה בכ-70% מזה של הנשים. כמו כן השיעור כתוצאה מממחלות כליה - גבוה בשיעור הגבוה ב-20%. בשיעור המוות הנובע ממחלות לב ומסרטן אין הבדל בין גברים ונשים.