יום שלישי, 21 באפריל 2009

בחירת בית אבות

לאחרונה שמענו על מספר מקרים מזעזעים אשר מתרחשים בבתי אבות שונים בארץ. מאחר ואנחנו לא מתיימרים לשפוט ולחרוץ דינים לא נפרסם את שמות בתי האבות - אולם אם תקפידו על הכללים הבאים, תוכלו לבחור בית אבות טוב.

תשעת כללי הזהב בבחירת בית אבות

1. רשיון - בדקו האם למקום יש רשיון הפעלה בר תוקף ממשרד הבריאות / משרד העבודה והרווחה. בלי תרוצים - אם אין רשיון - משהו לא בסדר.

2. שיחה עם המנהל - נהלו שיחה עם המנהל. האם הוא נחמד? האם יש לכם הרגשה טובה לגבי המקום? אם מתעורר ספק, התרחקו מהמקום כמו מאש.

3. סיבוב בבית האבות - הקדישו פרק זמן לשהות במקום - שבו בלובי חצי שעה - שעה וראו איך מתנהלים העיניינים במקום. האם האווירה טובה? האם מנסים להסתיר משהו?

4. חוזה - עליכם לחתום חוזה המפרט את העלויות, השירותים הניתנים והמחוייבויות של בית האבות לקשיש.

5. שיחה עם הצוות - נסו לשוחח עם הצוות במקום ללא נוכחות המנהל. לפעמים הם יגידו דברים שחשוב לדעת..

6. שיחה עם בני משפחה של דיירים - אם במקרה מבקר במקום קרוב משפחה של אחד הדיירים - נסו לשוחח איתו. האם הוא מרוצה?

7. אינטרנט - עשו חיפוש באינטרנט על המקום - האם יש עליו תלונות? ביקורות? שבחים?

8. ייעוץ מקצועי - לרוב, חברות יעוץ והכוונה מקפידות לעבוד עם בתי אבות טובים. לחבות הייעוץ ידע לגבי המתרחש בשוק בתי האבות והם יכולות להזהיר אתכם מפני מקומות בעלי שירות לא טוב. דוגמא לחברות יעוץ: מרכז מידע גיל הזהב - בית אבות, קשיש - בתי אבות.

9. ביקורים במקום - נסו לבקר במקום בזמנים בלתי צפויים. במיוחד בחודש הראשון לאחר הכניסה.


בהצלחה!

יום ראשון, 12 באפריל 2009

תוספת שעות סיעוד למעסיקי מטפלים ישראלים

תקנה חדשה של המוסד לבטוח לאומי מעוררת סערה - החל מחודש אפריל 2009 קשישים אשר זכאים לגמלת סיעוד ברמות התלות הגבוהות - 16 ו-18 שעות שבועיות יהיו זכאים לתוספת של שעות סיעוד במידה ויעסיקו עובדים ישראלים.

מי שזכאי ל-16 שעות שבועיות - "יהנה" מתוספת של 3 שעות שבועיות ובסך הכל ל-19 שעותשבועיות
מי שזכאי ל-18 שעות שבועיות - יקבל תוספת של 4 שעות שבועיות ובסך הכלל-22 שעות שבועיות.

קשיש סיעודי, תשוש נפש, חולה אלצהיימר, קשיש אשר מרותק לכסא גלגלים או לא שולט בצרכיו אינו יכול להתספק בעובד ישראלי וזקוק כצורך קיומי לעובד סיעודי זר אשר נמצא בביתו 24 שעות ביממה ומאפשר לו להמשיך את חייו בביתו ולא לעבור למוסד סיעודי.

הכוונה של הממשלה טובה- לעודד העסקת ישראלים בסיעוד אולם אין ישראלים אשר יכולים למלא את מקומם של עשרות אלפי העובדים הזרים - ישראלים לא מוכנים לעבוד בהיקף השעות ובסוג העבודה הקשה והסיזיפית כמו עובדים זרים - סיעוד קשישים אינו מהווה עבודה מבוקשת.

תוספת השעות תוזמן בעבור כל מבוטח מהארגון הנותן לו שירותי סיעוד, ואין צורך להגיש בקשה לקבלת התוספת.

יום חמישי, 2 באפריל 2009

עובדים זרים - חובה לשמור על זכויותיהם

בישראל שוהים למעלה מחמישים אלף עובדי סיעוד זרים חוקיים (כלומר, בעלי היתר העסקה) ועוד אלפי עובדים זרים "לא חוקיים" וזאת בנוסף לעובדים זרים בענפי החקלאות והבניין.

מעסיקים רבים לא מקפידים לשמור על זכויותיהם הבסיסיות של העובדים זרים וקל להבין מדוע. רוב העובדים הזרים מגיעים ממקומות רחוקים ולהם מנטליות שונה ממה שאנחנו רגילים. הם שקטים, אדיבים ואינם דורשים את זכויותיהם כמו עובדים ישראלים.

רק לאחרונה רבים הזדעזעו ממקרה חמור של עובדת זרה שנפטרה ומעסיקיה ניסו להעלים ראיות ולסלק אותה מהארץ ימים ספורים לפני מותה. וזאת מדוע? כי לא היה לה ביטוח רפואי ולפי מה שפורסם, היא הועסקה במשק בית ולא בטיפול סיעודי בהתאם להיתר שניתן.

ביטוח רפואי לעובד זר עולה שקלים בודדים ליום - למה לחסוך?

אם אתם מעסיקים עובד זר או שוקלים להעסיק עובד זר הקפידו לברר מהם זכויותיו:
  • ביטוח רפואי
  • משכורת בהתאם לשכר המינימום
  • חופשה
  • מחלה
  • פיצויי פיטורים
  • חופש שבועי
  • דמי כיס
  • מגורים ותנאי מחייה הולמים
  • העסיקו אותו בהתאם לאישור ההעסקה - טיפול סיעודי
עובדים זרים רבים מקבלים מידע מחבריהם, עמותות שונות ופונים לייעוץ משפטי כאשר הם חושבים שאתם לא משלמים להם את מה שצריך. מידי יום בתי המשפט לעבודה ברחבי הארץ פוסקים פיצויים ותשלומים בהיקפים משמעותיים לעובדים זרים אשר הגישו תביעות כנגד מעסיקיהם - אל תכנסו לסטטיסטיקה הזו!