יום שבת, 22 במרץ 2008

קצבת הזקנה מחזיקה את הקשישים בחיים


כ-25% מהקשישים בישראל הינם מתחת לקו העוני (נכון ליוני 2007 על פי נתוני הלמ"ס), כלומר, כ-175,000 קשישים נחשבים עניים.

מספר הקשישים העניים היה מכפיל את עצמו במידה והם לא היו מקבלים קצבת זקנה. כלומר, 175,000 קשישים מחזיקים את הראש מעל קו העוני אך ורק בזכות קצבת הזקנה אותם הם מקבלים - בממוצע סכום של 2,180 ש"ח.

קשישים אלו נאלצים לבחור בין קניית מזון, תרופות או חימום הבית בחורף. הם לא מתלבטים לאיזה בית דיור מוגן לעבור (בתי הדיור המוגן פונים לבני גיל הזהב שממונם בידם) או האם לשכור את שירותו של עובד זר סיעודי או לעבור למוסד - בית אבות.

כל שקל שמתווסף לקצבת הזקנה תורם ישירות לאיכות ואורך חייהם של בני גיל הזהב (בניגוד לקצבאות אחרות אשר לא ברור לאיזה מטרה הן מנוצלות).


יום שישי, 7 במרץ 2008

העברת כספי גמלת סיעוד ישירות לקשיש - טוב או רע?

ביטוח לאומי מתחיל בניסוי בו כספי גמלת סיעוד המיועדים לקשישים מכח חוק סיעוד יועברו ישירות לידי הקשיש במקום שיועברו לחברת סיעוד אשר דואגת לשלם למטפל את שכרו.
העברה ישירה לידי הקשיש תחסוך לו את הסכומים אותם חברת הסיעוד לוקחת כעמלה אולם אולי תעלה לו יותר במקרים בהם הקשיש או בני משפחתו יצטרכו להתעסק בעיניינים פרוצדורלים שונים ותם כיום חברת הסיעוד לוקחת על עצמה.

מאחר והדעות חלוקות לגבי ישימות העברת כספים ישירות לקשישים הוחל בניסוי באזורים הבאים: נהריה, רמת גן, בני ברק ואשקלון כאשר מספר הקשישים הסיעודיים באזורים אלו עומד על 3,500 איש.

ניסוי זה הוא המשך ישיר לתיקון לחוק סיעוד אשר אושר במהלך 2007 שבו נקבע שקשישים יוכלו לקבל את גמלת הסיעוד בכסף, ויעסיקו מטפל צמוד ללא תיווך של חברות הסיעוד.

לדעתנו הניסוי יכשל והוא אף פוגע בקשישים. קשיש סיעודי אינו מסוגל לדאוג להעסקת עובד סיעודי ולתשלום שכרו.

עוד ניסוי כושל של המדינה שמצטרף לניסוי הכושל במכרז לאשפוז סיעודי.